Hooien als de zon schijnt

6 juni 2014 - La Souterraine, Frankrijk

Vandaag was het zo'n dag. De Franse boeren zijn druk bezig om van gras hooi te maken. Met deze temperaturen in het vooruitzicht gaat dat zeker lukken.

Voor onze trip zijn deze temperaturen (29 graden in de schaduw) toch wel aan de hoge kant. Vooral als tijdens een beklimming ook nog de wind wegvalt is het tropisch warm. De gevoelstemperatuur gaat dan ruim over de 30 graden. In de afdalingen en op de bergtoppen is het 'verkoelend' om de wind te voelen.

De liters l'eau zijn niet aan te slepen. Je vraagt je misschien af waar blijft dat allemaal.. Nou, je zweet het allemaal uit. In de finale vandaag hebben we het water ook gebruikt om onze hoofden en nek te verkoelen.

Na een kleine 100 kilometer kwamen we aan bij de rivier de Creuse. Na een paar kiekjes zetten we koers naar het bergdorpje Crozant, een pittige klim van 8%. Boven hebben we uitgerust bij de plaatselijke Jumbo. Dit kruidenierswinkeltje wordt gerund door een dametje van een respectabele leeftijd. Het assortiment in dit winkeltje is ruimer dan een gemiddelde Jumbo. We kwamen ogen te kort.

Wij kwamen binnen om met name onze enorme dorst te lessen. Elk hebben we drie (!) heerlijk gekoelde blikjes multidrank van 33 cl. in no-time naar binnen gewerkt. Het vrouwtje keek er van op.. O ja, wij keken op van hoe zij het chartaal geld bewaarde. Gewoon in de zak van haar smoezelige jasschort. Gonnie zag vele briefjes tevoorschijn komen. Zo kan het ook nog anno 2014.

Aan de voorkant van het winkeltje staan ook nog twee benzinepompen uit de vorige eeuw maar wel met actuele prijzen uit deze eeuw.

Gelet op enerzijds de hoge temperaturen tegen de 30 graden en anderzijds het behoorlijk geaccidenteerde terrein voor de komende drie dagen hebben we dit traject opgedeeld in een extra dag, oftewel we gaan enkele 100-minners fietsen. Bij het boeken van overnachtingen is het een behoorlijke puzzel omdat ook in Frankrijk het een lang Pinksterweekend is met festiviteiten.

Voor enkelen van jullie nog een nieuwsfeitje: een afbeelding van onze dochter Sandra (beelden zeggen soms dan woorden). Toch?

Tot zover, de warme groeten uit Frankrijk.

1. Kees en Rineke:
    6 juni 2014
    Hallo Jos en Gonnie,
    Wat zullen jullie vandaag blij geweest zijn met het water, al kan het natuurlijk niet tippen aan het water van Brabant Water. Leuk voor jullie dat er weer een kleinzoon bijkomt. Jullie krijgen het als opa en oma wel druk. Jullie liggen zeker erg goed op schema, dat jullie gesloten hebben het wat kalmer aan te doen. Heel verstandig met die hitte. Veel succes weer en heel veel groetjes van ons.
  2. Marianne:
    6 juni 2014
    Hey Gonnie en Jos,
    Gaat wel super hoor met jullie, maar ik zie dat Jos al flinke rooie benen heeft, en die van jou Gonnie?? Wel goed smeren meis, want jij kan er niet zo goed tegen! En gefeliciteerd met jullie a.s. kleinzoon! Maar geniet eerst nog van deze bijzonder mooie tocht. Ben wel benieuwd naar al die mooie kliekjes. Morgen en volgende week wordt het hier heet, daar natuurlijk ook. Veel drinken en veel zweten, komt goed. Doei doei
  3. Stal sjon:
    7 juni 2014
    heeee gonnie en jos, hier ook lekker warm en ook gehooid. kan sjon vd winter lekker eten. heel veel groetjes en zet m op.!!!!
    groeten uit knegsel
  4. Ricky en Louw Harhuis:
    7 juni 2014
    Hey Gonnie en Jos.
    Wanneer is eigenlijk jullie eerste rustdag?
    Het gaat wel bijzonder goed he.
    Wij genieten van de reisverhalen, super zoals jij dat kunt vertellen,
    er is een schrijver aan je verloren gegaan!
    Louw pakt elke morgen meteen na de krant eerst zijn telefoon;
    efkes kijken wat Jos en Gonnie schrijven.
    Nou, ga zo door, veel succes en plezier, jullie houden de moed
    er wel in zo te lezen. Tot de volgende he, groetekes Ricky en Louwrens
  5. Wilfried Martens:
    10 juni 2014
    Jos,

Hebben ze nog Roy Donders juichpakken bij de Jumbo in Frankrijk?