Potverdorie, dat was zweten!

25 juni 2014 - Samos, Spanje

Niet gezweet van de temperatuur maar van de pittige beklimming(en). De voorspelde zonneschijn bleef in het hooggebergte uit. Het was voor een groot deel van de dag bewolkt.

Vandaag stond de Alto do Poio in het etappeboekje met een top van 1335 meter. Gelet de de twee vorige cols waren de verwachtingen ontspannen. Echter, gaande de beklimming werd ons steeds duidelijker dat dit de meest pittige col is van de drie.

Vooral de 9% naar de snelweg toe voelden we in onze benen. Maar "opgeven is geen optie". We kropen als twee slakken omhoog met op de teller tussen 6,5 en 7 kilometer per uur.

Kort na Puerto Pedrafita (1100 meter) hebben we op een werkelijk schitterend uitzichtspunt lekker de tijd genomen om je eten. @Coos en Rudi vergeet niet naar rechts te kijken en te genieten. zie ook nieuw videofilmpje

Het eerste ijkpunt was in Cebreiro op een hoogte van 1300 meter. En dan denk je dat er bijna bent, nou mooi niet. Vervolgens krijg je nog twee afdalingen en twee klimmen. Vooral die laatste naar Alto do Poio snijdt er in. Bijzonder trots ben ik dan ook op Gonnie die deze fietsinspanningen voor de eerste keer in haar leven met succes meemaakt.

De shirts met korte mouwen waren drijfnat van het (luie) zweet. Op de top van de Alto do Poio hebben we uitgerust en wat gedronken, terwijl een haan ons een bezoek bracht op het terras.

Shirts met lange mouw aangetrokken en in vliegende vaart naar Samos. In het etappeboekje werden we gewaarschuwd voor plotselinge windvlagen. Als je naar beneden suist begrijp je waarom. Als je achter een bergwand uitkomt krijg je in een flits de wind uit een andere hoek.

Nog twee etappes maar dat zijn zeker geen vlakke etappes (zie hoogteprofiel op foto). Totaal nog slechts 135 kilometer naar Santiago de Compostela waar we naar verwachting vrijdagmiddag 27 juni op het beroemde plein met de kathedraal op de achtergrond zullen arriveren. Jullie zijn allemaal welkom om daar getuige van te zijn...