WE ZIJN IN SANTIAGO !!!

27 juni 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

Tsjonge, tsjonge, dit was bepaald geen wandeletappe. Maar met het finishdoek in zicht komen er oerkrachten los. Op de route naar Santiago de Compostela bijna geen wandelaars gezien (liepen een andere route). Wel een aantal fietsers waaronder onze Belgische Dany en Jan en Marlien uit Middelbeers waar we een stuk mee hebben opgefietst.

Het binnenrijden van Santiago is een geweldig gevoel maar de aankomst op Praza do Obradoiro is fantastisch! Al die mensen die allemaal op hun eigen wijze de Camino hebben volbracht. Groots.

Nadat we de tandem op de standaard hadden gezet hebben we elkaar innig omhelst waarbij de tranen niet achterwege zijn gebleven. Wat was het bijzonder om deze fietsreis te kunnen doen. Wat hebben we genoten. Superweer gehad en geen technische problemen. Ook qua gezondheid is het perfect verlopen. Dank.

Morgen gaan we de tandem afleveren voor vervoer naar Nederland. Maandag gaan we naar Finisterre en dinsdag naar Porto waar we nog enkele dagen nagenieten. Zaterdagmorgen 5 juli vliegen we vanuit Porto rechtstreeks naar Eindhoven Airport om de kinderen, kleinkinderen en familie weer in onze armen te sluiten.

Wij kijken terug op een prachtige reis waarin we hebben genoten van het fietsen, de landschappen, de ontmoetingen, het lekkere eten, de bezienswaardigheden maar ook van jullie leuke reacties. Hartelijk dank daarvoor, dit heeft onze reis een extra dimensie gegeven.

Botafumeiro (zie ook zelfgemaakt videofilmpje)

Vanavond zijn Gonnie en ik nog naar de kerkdienst geweest in de kathedraal. In de Huiskamer van de Lage Landen vernamen we dat om half acht ook het voor pelgrims overbekende wierookvat zal gaan slingeren.

De Botafumeiro is het grootste wierookvat ter wereld en wordt gebruikt aan het einde van de pelgrimsmis in de Kathedraal van Santiago de Compostela. Het vat is 1,60 meter hoog en weegt ca. 80 kg. Het wordt voor de viering gevuld met houtskool en wierook en hangt aan een lang touw. Na de communie wordt de wierook ontstoken en wordt het vat door acht kerkdienaren in beweging gebracht. Daarbij slingert de botafumeiro op spectaculaire wijze van links naar rechts door de ruime dwarsbeuk. Hij bereikt daarmee een hoogte van twintig meter, nauwelijks één meter lager dan het gewelf, en één slingerboog bedraagt vijfenzestig meter.

1. Edy:
    Hé Jos en Gonnie,
    gefeliciteerd, super, wat een geweldige prestatie.
    Nu lekker nagenieten en alle indrukken verwerken.
    Groeten en tot ziens.
  2. Matz en Lois:
    27 juni 2014
    Wauw geweldig! We zijn super trots op jullie! Geen woorden voor deze knappe prestatie.
    Tot volgende week alweer.
  3. Matz en Lois:
    Hoi lieve opa en oma,
    Sjonge jullie kunnen hard fietsen!
    Wij zijn blij als jullie volgende week weer thuis zijn want we hebben jullie wel gemist.
    Maar wij hebben ook veel gefietst. Of we laten mama fietsen kunnen wij lekker achterop. Hihi. Maar wij kunnen ook al kei hard fietsen kom maar snel kijken als jullie thuis zijn.
    Tot volgende week op het vliegveld!
    Kus matz en loïs
  4. Olaf:
    27 juni 2014
    Proficiat en geniet nog van de fietsloze dagen!!!
  5. Ronald:
    27 juni 2014
    Proficiat Jos en Gonnie!!!
    Jullie zijn een goed team, om trots op te zijn.
    Fijn dat jullie zo hebben genoten van de tocht.
  6. Toon:
    Super gedaan ! Bravo !

liefs Stascha xxx
  8. Frans en Lia Roosen:
    Proficiat,
    Elke dag jullie bericht gelezen.
    Geniet nog na van deze prachtige fietstocht.
    Alle goeds, en wel thuis.

Frans en Lia Roosen.
  9. Laura en Eelco:
    27 juni 2014
    Ook wij zijn zeer ontroerd door jullie GEWELDIGE prestatie!! En gerustgesteld dat jullie veilig en wel de tocht hebben uitgefietst! Wij kijken ernaar uit jullie volgende week op te wachten!!!
  10. Dorothé:
    27 juni 2014
    Gefeliciteerd, een super prestatie!!!
    Nu nog heerlijk een weekje nagenieten, veel plezier!
  11. Ruud Fiers:
    27 juni 2014
    Buenos Tardes Jos en Gonnie.
    Het lijkt de dag van gisteren waarop we lazen 'go go go, op naar Santiago' en nu zijn jullie er al. Geweldig. Wat een prestatie.
    GEFELICITEERD !!!
    Dit is voor jullie vast 'een memorabele dag'. Hoe geweldig is het om 'van Belgie naar Frankrijk ' en Spanje te fietsen. De hele route moet voor jullie een 'adembenemend paradijs ' zijn geweest. Door jullie blog zijn jullie elke dag ' in onze gedachten' geweest. We hebben er van genoten. We zijn benieuwd naar nog meer verhalen en foto's.
    Geniet nog van Santiago, Finesterra en Porto.
    Tot gauw.
    Groetjes Ruud en Jeanne.
  12. Arthur van Gent:
    27 juni 2014
    Geniet er nog van!! Ik heb in ieder geval genoten van jullie mooie verhalen.
    Groet,
    Arthur van Gent
  13. Joke:
    27 juni 2014
    Top prestatie , van harte gefeliciteerd , geniet er nog lang van . ,heb genoten van jullie reis , en nu even relaxen ,zal wel even gek zijn om straks de fiets weg te brengen .. Groetjes
  14. Frans:
    27 juni 2014
    Jammer dat jullie er al zijn.
    We zullen jullie fiets missen.....
    Fijne relaxte dagen toegewenst.
    Grt Frans
  15. John en conny:
    27 juni 2014
    Jos en Gonnie gefeliciteerd met jullie prestatie .wat hebben jullie een mooie plekjes gezien .
    wij hebben jullie de laatste weken gevolgd.
    En wat hebben jullie een conditie
    Geniet nog lekker van jullie vakantie.
  16. Kees en Rineke:
    Hallo Jos en Gonnie,
    Proficiat met jullie geweldige prestatie. Jullie doel is bereikt: Santiago! Geniet ervan. Nog een fijne week en we zien jullie binnenkort in Veldhoven. Het is nu zo stil hier. Iedere dag zagen we uit naar jullie reisverslag. We zullen het missen.
  17. Rian:
    Hoi Jos en Gonnie,

Super dat jullie het einddoel gehaald hebben zonder al teveel problemen!! Bid nu daar nog even voor alle zondaars en steek nog wat kaarsjes op en ga dan genieten van een lekker koel wit portje in het mooie Porto. Tot gauw.
  18. Henriette van Beers:
    Beste Gonnie en Jos,
    Van harte gefeliciteerd met jullie tocht naar Santiago, super gedaan.
    jammer dat hierbij de verhalen en foto's ook zullen gaan stoppen. Hier hebben we ook echt van genoten.
    Nu nog een paar dagen relaxen en dan weer lekker terug naar jullie familie.
    En misschien komt er in de toekomst nog wel eens een vervolg naar een ander doel, wie weet. !!!!!!!

groetjes
  19. Dick en Marjo:
    27 juni 2014
    Gefeliciteerd!! Wat een geweldige prestatie van jullie, geniet ervan.
    We hebben elke dag genoten van jullie reisverhalen.
    Fijne dagen in Porto.

Groetjes
  20. Frans rijkers:
    28 juni 2014
    Gefeliciteerd met deze prestatie!
    Genoten van de reisverhalen en de mooie foto's.
  21. Monique van Praat:
    28 juni 2014
    Wauw .... Jos en Gonnie, wat hebben jullie deze tocht fantastisch volbracht!! Veel bewondering hoe jullie dit samen hebben gedaan, super!! Geniet nog lekker na van al de bijzondere ervaringen en indrukken van de afgelopen weken. Een hele fijne vakantieweek, geniet er lekker van!!
  22. Edith:
    28 juni 2014
    Wow, respect, toen ik het las werd ik er zelf emotioneel van. Ik heb genoten van jullie verhalen, na alles wat jullie van tevoren hebben meegemaakt. Ik hen er heeeeeel veeeel respect. Voor. Nu alleen nog maar een aantal dagen genieten van ook rust. We zien jullie weer verschijnen. Fijne thuiskomst gewenst.
  23. Herman en Ciny:
    Jos en Gonnie,

Geweldig! Veel waardering voor jullie prestatie. Nu genieten nog een paar dagen en wij zullen moeten leren leven zonder jullie verhalen!
    Veel groeten.
  24. Marty:
    28 juni 2014
    Hey Gonnie en Jos, proficiat, een geweldeige prestatie. Een heel mooi verhaal. en....... de aankomst heel herkenbaar als of ik het opnieuw beleef geweldig!
    Geniet er van en vele groeten.
  25. Ricky en Louw Harhuis:
    Hey Gonnie en Jos
    'n Hele dikke Proficiat met deze prestatie, geweldig!!
    Wat mooi het kaarsje voor jullie vader en moeder.
    We hebben genoten van al die mooie reisverhalen en foto's.
    Jammer dat dat nu over is, maar geniet nog fijn deze week
    dat hebben jullie nu echt verdiend.
    Goede terugreis, groetekes van Ricky en Louw
  26. Marijke:
    Hoi Jos en Gonnie,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Geniet nog van deze dagen.
    Groetjes, Marijke
  27. Frank en Nelly:
    29 juni 2014
    Keigoed gedaan. Het was leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Geniet lekker van de komende dagen. Kom uitgerust terug. We hebben jullie gemist. Liefs.
  28. Maya Coppens:
    29 juni 2014
    Gonnie en Jos,wat een ongelooflijke prestatie van jullie echt super.
    Jullie reisverhaal leest als een boek,bijzonder om alles te bekijken.
    Deze reis vergeten jullie nooit meer!!!
    Veel groetjes van ons,
    Piet en Maya
  29. Petra van Herk:
    29 juni 2014
    Proficiat Gonnie en Jos, zoals ik het allemaal gelezen heb hebben jullie echt af en toe afgezien, maar ook ontzettend genoten! Deze ervaring steek je maar mooi op zak! Geweldig goed gedaan.
    Het zal raar zijn om nu zonder fiets verder te gaan lijkt me!
    Geniet er nog van!
    groetjes en tot ziens Aart en Petra
  30. Monique Voermans:
    30 juni 2014
    Wow, fantastisch dat jullie dit hebben volbracht. En vooral dat jullie er van genoten hebben. Ik heb bewondering voor jullie.
    Nu maar lekker even genieten van het niets doen.
  31. Jurgen:
    Jos en Gonnie,
    van harte proficiat met deze geweldige prestatie.
    En geniet nog van jullie weekje vakantie.
  32. Marjan:
    30 juni 2014
    Hoi Jos en Gonnie, Van harte gefeliciteerd met het behalen van je einddoel. Respect! Ik heb met veel interesse jullie verhalen gelezen en de foto's bekeken. Nu genieten van de fietsvrije dagen en de mooie omgeving.
  33. Frank:
    Beste Jos en Gonnie,
    Echt een hele knappe prestatie!! Geniet er nog maar lekker van. Het was heel leuk om te lezen wat jullie onderweg allemaal mee hebben gemaakt. een heel avontuur!
  34. Annelies en John:
    30 juni 2014
    van Harte gefeliciteerd met dit grote indrukwekkende avontuur.
    Knap knap.................
    Rust lekker uit en wij zien ons spoedig.
    Zus en John
  35. Theo en Marion:
    Jos en Gonnie,
    Van Harte Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.
    Geniet nog van een paar rustige dagen samen.
    We gaan jullie dagelijkse verhalen missen.
    Groeten, Marion en Theo
  36. Wouter:
    2 juli 2014
    Van harte gefeliciteerd met het voltooien van deze mooie tocht!
    Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's. Op deze wijze heb ik onze tocht opnieuw beleefd.
    Geniet nog even na in Porto. Dat hebben jullie wel verdiend! #euforisch
  37. Arie en Merlin: