Het wordt drukker op de Camino

26 juni 2014 - Melide, Spanje

Vanuit Samos zijn we vanmiddag gearriveerd op vijf kilometers afstand van Melide. Een bijzonder verblijfadres tegenover een sloper waar we direct cash moesten betalen. Nog niet eerder meegemaakt. We hadden weinig cash bij ons daarom zijn we direct - zonder bepakking en zonder Garmin - zes kilometers verder naar Melide gefietst om te pinnen. Totaal dus 12, heuveltje af, heuveltje op.

Je moet bijna blind zijn om niet te zien dat het drukker wordt op de Camino. Wandelaars, mountainbikers, fietsers en ja hoor ook de Italiaanse handbiker weer gesproken. Het is aan de verscheidene wandelaars te zien dat zij niet geheel meer in balans en zo soepel lopen. Ook zij snakken naar het finishdoek.

Aan de uitrusting van vele wandelaars zie je dat zij "slechts" een deel van de Camino lopen. Ook zie je ouders en hun kinderen wandelen over de Caminopaden. Sommige wandelaars en fietsers zelfs met weinig of niets op hun rug of fiets. Onderweg hebben wij dan ook een busje gezien waarin alle rugzakken van hen worden vervoerd.

In Ventas de Narón hebben we op een bankje onze middagmaaltijd genuttigd (gewicht verplaatst). Op dit punt was ook een groep scholieren en leerkrachten uit Andalusië die in 7 dagen vanuit Sarria naar Santiago wandelen over een afstand van circa 125 kilometers. Het meest bijzondere was toch wel denk ik een oude met looprekje sjokkende vrouw die - omdat wij haar al eerder hebben gespot - in delen de Camino loopt en daarna weer de auto in gaat voor weer een nieuw stukje Camino.

Je leest het, je hebt heel veel varianten om de Camino te wandelen en te fietsen. Maar voor iedereen geldt RESPECT.

Morgenvroeg, vrijdag 27 juni 2014, gaan we op weg naar ons reisdoel Santiago de Compostela (nog slechts 67 kilometers). We weten niet hoe we dat gaan ervaren maar wel met de nodige emoties. We zien er naar uit!

1. Jac en Ans:
    Ola Gonnie en Jos
    Morgen het grote moment. Dat kan niet meer fout gaan, toch!! Desnoods loop je het laatste stuk, maar halen doen jullie het. Wat een voldaan gevoel en wat voor emotie zal het geven als jullie daar bij/ in die kerk met dat grote wierookvat staan en jullie fietstocht hebben beëindigd. Geniet maar lekker na en als we jullie weer eens treffen in Veldhoven hoor ik wel wat de volgende tocht gaat worden. Veldhoven- ???? In ieder geval proficiat met deze geweldige prestatie. Chapeau!!! Felicidades. Disfrute de deliciosos después de esta Gran actuacíon. P.s. Inderdaad met de fiets naar de Mac D. Morgen hebben we vast weer geen wifi dus vandaag alvast onze reactie
  2. Helmie Simon:
    26 juni 2014
    Wat een mooie tocht hebben jullie gemaakt. Heel veel plezier bij het fietsen van jullie laatste etappe!
  3. Dorothé:
    26 juni 2014
    Jos en Gonnie, wat zal dat een indrukwekkende ervaring worden!!!
  4. Kees en Rineke:
    26 juni 2014
    Nu nog even de laatste 67 kilometers, maar dat komt wel goed,toch.Het reisdoel morgen bereiken zal wel emotioneel zijn, maar dat mag na al die weken er naar toe getrapt te hebben. Geniet er maar van. Rust volgende week maar lekker uit en een goede terugreis naar Veldhoven. Groetjes van Kees en Rineke
  5. Eric:
    Hoi Gonnie en Jos,
    Veel respect voor je Gonnie. En dat met al die ballast.
    Super gedaan jullie. sjappoo
    hulde
  6. Dick en Marjo:
    26 juni 2014
    Wat hebben jullie een mooie reis achter de rug, heel bijzonder.
    Een hele prestatie. Geniet van de laatste kilometers!
    Groetjes Dick en Marjo
  7. Arie en Merlin:
    26 juni 2014
    Ha gonnie en Jos, het einddoel is in zicht. Wat een geweldige ervaring, met veel respect heb ik jullie gevolgd. Nog lekker een week vakantie houden en dan nog een week thuis nagenieten en iedereen bijpraten. Maar eerst morgen de finish, dat zal een onvergetelijk moment zijn. Geniet er beiden van.
  8. Frans:
    Hallo Jos en Gonnie,
    Werkelijk een topprestatie is door jullie geleverd. En..... ook nog eens vermakelijk voor jullie volgers vanuit Nederland.
    Geniet ervan samen.
    Groetjes Frans
  9. Stascha:
    26 juni 2014
    Hey Gonnie en Jos , Super goed gedaan ! en geniet extra van morgen want jullie gaan jullie doel bereiken dat zal niet zonder emotie gaan , geniet , geniet en geniet ! Once in a life time ervaring !!

lieve groet Stascha XXX
  10. Arno van de Spijker.:
    26 juni 2014
    Geweldig, fantastisch het eind in zicht. Morgen gaan de traantjes lopen. Moet wel een geweldig moment worden. Had er graag gestaan, maar we zitten heel ergens anders op dit moment. Maar we zullen morgen extra aan jullie denken. Geniet met volle teugen en drink er alvast maar een op. Lees graag je verslag morgen, Groetjes, Guus en Arno
  11. Wilfried Martens:
    geniet ervan
    zeker respect
  12. Marion:
    Geniet er van. Wat een prestatie. Fijne dag morgen .gr
  13. Peter bierens:
    Hoi Jos & Gonny,
    Ben reuze trots op jullie. Pap volgt jullie ingefluisterd door Anje natuurlijk ook. Let op; Santiago ligt boven aan de berg, maar dit is natuurlijk een eitje voor jullie. Obrigado peter.
  14. Andere Marion:
    27 juni 2014
    Echt super! Geniet ervan!
  15. Jurgen:
    Jos en Gonnie,
    wat een geweldige prestatie! Geniet van de laatste etappe. Ik kijk nu al uit naar jullie volgende verhaal.
  16. Olaf:
    Chapeau!!!
  17. Ruud Fiers:
    Jos en Gonnie
    Van harte gefeliciteerd met jullie prestatie.
    Kempenteam is trots op jullie.
    Nog een prettige vakantie en tot gauw

Groetjes Ruud en Jeanne