Nog 10 kilometer

16 juni 2014 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Slechts nog 10 kilometers scheiden ons van de Spaanse grens.

Vanochtend in Pau vertrokken. Het was frisjes, toch maar het wintershirt met lange mouwen aangedaan. Na een kilometer zijn we gestopt om wat voedsel te kopen (stokbrood, beleg, yoghurtjes, melk en multidrank). Het was even zoeken om de drukke stad uit te komen maar het is ons goed gelukt. Richtingsgevoel is best wel handig dan.

Wat viel ons op vandaag?

• Hogere bergen (langere klimmen)
  • Plaatsnamen zowel in het Frans als in het Spaans aangeduid
  • Palmbomen
  • Koeien met bellen
  • Claxoneren en aanmoedigingen vanuit auto's (soms lijkt het wel dat we een ploegleider hebben)
  • Gonnie heeft haar beenharen weggeschoren (minder weerstand)

We kunnen jullie melden dat het fietsen uitstekend gaat. We zijn echt een team op de tandem. Wat ons iedere dag opvalt is het schakelgemak van onze Santos-tandem met Rohloff-naaf. Weliswaar een behoorlijke meerprijs maar met een enorm schakelgemak vooral in het geaccidenteerde terrein. Met de draaischakelaar aan de rechterkant op het stuur, kun je schakelen zonder dat je hoeft op te letten of de ketting scheef staat. Bovendien schakelt het razendsnel en hoef je niet te wachten tot de ketting op een ander blad ligt. Ook kun je uit stilstand op-en terugschakelen (verrekte handig). Bovendien is het onderhoud van de Rohloff-naaf nagenoeg onderhoudsvrij. Kijk maar eens op de website.

Morgen gaan we naar Spanje. Ook qua taal wel een omschakeling. Kijken of de Spanjaarden - in tegenstelling tot de Fransen - wel overweg kunnen met de Engelse taal. We zeggen niet dat we uit Los Países Bajos komen want dat ligt na vrijdag bijzonder gevoelig.

Zoals gezegd gaan we morgenvroeg vanuit St. Jean-Pied-de-Port 27 kilometers - ja, je leest het goed - klimmen naar Puerto de Ibañeta (pashoogte 1.057 meter). We hebben er zin in...

1. Ruud en Jeanne:
    Hoi Jos en Gonnie,
    Ongelooflijk dat jullie morgen al in Spanje zijn.
    Ga het maar eens rustiger aan doen. Jullie hebben nog 2 weken voor ruim 800 km. Hebben jullie vandaag de Col d'Osquich ook gehad? Wat een prachtig uitzicht heb je daarboven he?
    Is ook alvast een goede training voor morgen naar de Ibaneta.
    Heel veel fietsplezier nog en tot horens.
    Groetjes Ruud en Jeanne
  2. Matz en Lois:
    16 juni 2014
    So morgen alweer in spanje, weer een mijlpaal.
    Wellicht ook lekker tapas eten!
    Leuke verhalen iedere x weer.
    Mooi om te zien dat jullie nog steeds dezelfde vakantie foto's maken als vroeger; veel historische gebouwen, alleen nu hoeven wij niet mee :)
    Veel plezier weer komende dagen!
  3. Marianne:
    Hey Gonnie en Jos,
    Wij hadden het er gister nog over met Linda en Sandra: wanneer komt nou die dip? Wanneer komt er eens ik heb geen zin meer, kannie meer , of hoofdpijn of diaree of gewoon geen fut meer!!! Jullie gaan wel lekker zo hoor en geniet van al die mooie momenten. Wij hebben gister vaderdag gevierd bij de MacD. Geniet nog van een fijne fietstocht, groetjes van ons.........
  4. Paul:
    16 juni 2014
    Hoi Jos en Gonnie, goed van jullie dat je bijna in het "beloofde land" bent. Dat het zo goed blijft gaan komt natuurlijk mede door de aerodynamische benen van Gonnie. Zou dat ook iets voor jou zijn, Jos, van die mooie gladde benen? Nou, morgen veel succes met de beklimming van de Puerto de Ibañeta en doe ze de groeten daar in Spanje (als de daar als Nederlander nog binnen mag tenminste?).
  5. Helmie Simon:
    16 juni 2014
    Jullie houden tijd over zie ik..... Kunnen jullie dan even via Burgos fietsen, daar heeft Peter ooit een spijkerbroek verloren. Misschien kunnen jullie hem meebrengen.
    Morgen al in Spanje! Veel plezier!
  6. Harry en gerty roosen:
    Gonnie en Jos,

Vanavond zijn we in Hoogeloon naar de verjaardag van Frans geweest en hebben we jullie "reislogger-adres" gekregen. Indrukwekkend wat jullie al meegemaakt hebben. Maar wat fantastisch dat alles zo goed gaat met jullie en jullie superfiets. Heel veel succes met de 27 km klimmen naar Spanje. Ik heb deze week in het boek van Jan van Gisbergen gelezen hoe hij die 27 km overwonnen heeft!! Petje af!
    Hartelijke groeten en een voorspoedige reis gewenst.
    Harry en Gerty Roosen.
  7. Jurgen:
    17 juni 2014
    Uit welk land komen jullie dan wel? Uit Japan geloven ze niet :-)
    Veel succes met het klimmen in de Pyreneeën en ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal. Blijf genieten van deze onvergetelijke reis.
  8. Marc:
    Hee Jos en Gonnie,

Eindelijk heb ik als techneut echt van jullie reisverslag kunnen genieten, een (beknopte) technische achtergrond over de fiets. De vraag lag me op de lippen om te vragen naar de keuze tandwielen / verhouding op de fiets maar nu lees ik dat jullie een Rohloff naaf hebben!! Goed te horen dat alles zo goed loopt en veel plezier in de bergen.
    Ik zie je ergens begin juli weer in de trein!!
    Marc
  9. Edith:
    17 juni 2014
    Tjeetje, wat gaat dat snel, ik had niet verwacht dat jullie nu al in Spanje zouden zijn. Vergeet niet dat het ook een beetje vakantie is. Dus zorg wel dat jullie ook in rust kunnen genieten. Succes met de beklimming
  10. Toon:
    Hey Jos en Gonnie,
    Zo, het spaanse land in, nog even volhouden en jullie zijn er, goed om te horen dat eigenlijk alles op "rolletjes" loopt.
    Succes!
  11. Marion:
    17 juni 2014
    Zo zo dat schiet op . Ben voorzichtig op de heuveltjes. Neem de tijd. Veel succes .en Jos vergeet je het voetballen niet. Gr marion en Ger