Grind en nog eens grind

23 juni 2014 - Hospital de Órbigo, Spanje

Qua landschap was het vandaag best wel een saaie dag. Wat ons het meest herinnert aan deze etappe is grind. Maar liefst totaal zo'n 20 kilometers over grind gestuurd. In het begin van de dag een kleine 15 kilometers en op het eind nog eens 5 kilometers. Je moet extra alert kijken en sturen om een lekke band te vermijden. Gelukkig was het een droge dag.

Een groot deel van de route liepen de wandel- en fietspaden parallel aan elkaar. Het valt ons op - ook al eerder overigens - dat veel jongeren deze Camino wandelen. Ook de Aziaten - Japan, Zuid-Korea en China - hebben de Camino de Santiago ontdekt. Je ziet dat veel wandelaars onder hun pet-hoed een doek dragen tegen de felle zon. Ook hebben verscheidene wandelaars een extra paar wandelschoenen bij zich.

In het begin fotografeerden we de ooievaars maar nu zien we ze bij wijze van spreken op iedere hoek van de straat (lees: kerktoren). Kort voor het einde van de etappe zagen we zelfs honderden ooievaars in een drassig akkerland.

Morgen fietsen we naar het hoogste punt van de Camino. Een beklimming van zo'n 25 kilometer naar Cruz de Ferro (top 1504 meter). Het hoogteprofiel van morgen zie foto. De weersvoorspellingen zijn voor morgen niet zo best: onweer en regen.  We gaan het beleven!

1. Ruud en Jeanne:
    23 juni 2014
    Buenas tardes Jos en Gonny.
    Het is elke dag een verrassing waar jullie onderdak vinden.
    Vandaag weer een lange etappe achter de rug. Hebben jullie wel tijd gehad om Leon te bezoeken? En morgen het 'hoogtepunt' van de Camino. Zit er al een steen in de tas? Maar eerst nog de mooie stad Astorga met een prachtige kathedraal en het Palacio van Gaudí. Hopelijk blijft het op de beklimming van de Cruz de Ferro droog.
    En doe voorzichtig op de spectaculaire afdaling.
    Hoe komt het dat de routes niet meer op de blog staan?
    Blijf nog genieten van alles. Santiago ligt aan de horizon. Voor je het weet sta je op het plein voor de kathedraal.
    Wij genieten mee.
    Groetjes Ruud en Jeanne
  2. Jos Bierens:
    23 juni 2014
    Wel tijd gehad voor León maar niet genomen. We hebben met een Belgische wielrenner -die meer dan 40 kilometer in ons wiel heeft gehangen - de route onder León genomen. Morgen is de finish in Ponferrada. De route van vandaag zal ik er zo bij zetten (was ik vergeten). We genieten elke minuut! We hebben zojuist met een Nederlander die in Spanje woont Nederland - Chili gekeken. Met hem hebben we ook de lekkere Spaanse gerechten doorgesproken. PS ik heb een niersteen bij me...
  3. Stascha:
    23 juni 2014
    Hey Gonnie en Jos , wat hebben jullie een mooie ervaring in the pocket ! Je ziet zoveel meer op je fiets , blijf genieten en dat doen wij met jullie door jullie leuke verhalen en foto's !

lieve groet Stascha
  4. Ruud en Jeanne:
    23 juni 2014
    Jos, zorg maar dat je die niersteen morgen bij Cruz de Ferro kwijtraakt. Succes ermee...
    Gonnie, hoe is het met de sello's. Zijn de paspoorten al vol? Morgen na Cruz de Ferro kom je in Manjarin. Daar moet je zeker ook een stempel halen. Niet te snel afdalen dus.
  5. Arno van de Spijker.:
    24 juni 2014
    Weer een mooi verhaal Jos! En ik heb gekeken naar de beklimming die jullie vandaag gaan doen. Kijk uit met de afdaling! Je hebt tijd genoeg dus geniet van de natuur met al zijn mooie uitzichten. Net als we met ons clubje altijd doen. Als we eraan denken tenminste. Succes!
  6. Jac en Ans:
    24 juni 2014
    Ola Gonnie en Jos. We genieten elke dag van jullie belevenissen. We rijden er speciaal voor naar een McD als we weer
    geen wifi hebben.
    Vandaag een zware etappe. Maar ..... Geen berg zo hoog of hij kan beklommen worden; het gaat jullie zeker lukken. En pas op voor de afdaling. Waar je misschien uren over klimt ben je vaak in een snelvaarttrein weer afgedaald. Nog veel plezier aan de laatste dagen fietsen naar Santiago. En daarna de voldoening van het slagen van jullie reis. Het einde van de tocht is in zicht. Heel veel groetjes
  7. Jos Bierens:
    24 juni 2014
    Hoi Ans en Jac, wij willen jullie nog bedanken voor de worsten die jullie naar de Heilige Clara hebben gebracht. De weergoden waren en zijn ons bijzonder gunstig gezind. PS jullie gaan toch wel met de fiets naar McD...
  8. Hans:
    Hallo Jos en Gonnie,

Geweldig telkens weer jullie reisverslagen te lezen.
    Er wordt wel eens gezegd "De laatste loodjes wegen het zwaarst". Maar voor jullie gaat dat volgens mij niet op. Jullie gaan als een raket richting Santiago de Compostella. Succes!!